Smärta syns inte alltid

Att ha en sjukdom som inte syns utanpå kan ibland vara förknippat med en del märkliga uttalanden...


Att lida av Fibromyalgi som är en slags mjukdelsreumatism är ingen helt lätt resa.

Inte gör det saken bättre av att lägga av och bestämma sig för att man inte orkar nåt.

För oss som lider av detta är det oftast tvärt om. Vi kan inte begränsa oss till vad vi orkar göra och gör så mycket mycket mera än vi borde, och orkar.

Om man tittar på vilka som oftast drabbas av fibro så är det just kvinnor ..och kvinnor som är vana att ta i , att jobba och inte har så mycket lyssnat på sin kropp 



Att leva med Fibromyalgi!


Till alla friska som ej förstår eller till er
friska som vill förstå hur det är att leva
med fibomyalgi föreslår jag att ni
går till jobbet med.....

En begynnande förkylning.

Lite små feber.

Dov huvudvärk eller lite
dov tandvärk.

Malande mensvärk, eller känningar
åt gallan.

5 till 10 småstenar
i skorna.

Tag med en gummiklubba
eller liknande
och slå med jämna mellanrum lite
varstans på kroppen.

Tag en dos med Bricanyl så att
hjärtat börjar hoppa så smått.

Drick ett rogivande te så att du har
svårt att hålla dig vaken.

Ät en hel påse katrinplommon.

Tag en lång bit tejp och sätt den
längs med ryggraden, så att det känns
spänt och stelt när du böjer dig.

Spola händerna i kallt vatten,
känn smärtan och stelheten.

Tag lite hudlotion i ögat så att
synen blir lite dimmig.


Det och lite till är vardagsplågor.

Utöver det här finns det sämre dagar
då får man multiplicera detta med ett
lämpligt tal.

En liten fråga - Hur många
av er orkade med de
första timmarna ?

första dagen ?

veckan ?

månaden ?

året ?

åren?


Det plus at det inte är ovanligt med följdproblem, som tex i mitt fall....som bl.a

Titzzes syndrom som man nu nyligen diagnostiserat mig med.....

Och glad blev jag för den diagnosen när jag nästan var säker på att det var en hjärtinfarkt på gång...


Smärta syns inte alltid, och den kan man dölja också, men för mig och för många med mig så finns den där ständigt ständigt.....


Men inte blir det bättre av att ge upp inte ....Jag är överlycklig över att jag kan jobba med ett specialkomponerat schema....


Till dig som inte tror att man kan ha ont om man inte säger det hela tiden.

Jag vill leva och delta i livet, jag vill göra roliga saker och jag mår så mycket bättre av att fokusera på just det goda i livet ...

Så dåliga energier och orelevanta uttalanden kan fara åt pipsvängen.....och det är allt jag tänker säga i denna fråga


Jag vill inte bli någon följetång
 

 




Kommentarer
Postat av: Helga

Åh, så bra förklaring! Hoppas jag aldrig ska behöva få såna smärtor och besvär! Känner med dig och alla andra drabbade!

2011-12-01 @ 14:20:10
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Mia

Jaaa, säg den som skulle stå ut med detta! Det är inte många...

Kram till dig..

2011-12-01 @ 16:08:00
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger

Näe det är inte många som orkar med denna sjukdom.

Men som du beskriver att det är de plikttrogna och sk duktiga som vill mycket som råkar på detta, Det har jag sett hos personer med den egenskapen genom åren.

Jaha det var Titzez iaf...trodde nog det.Eftersom jag kände igen smärtorna du sa..

Skönt att du kan bestämma lite själv hur du ska jobba.

Jobba nu i lagom takt..kramen.

2011-12-01 @ 18:46:26
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Karin

Nää Britten jag skulle inte orkat med denna skit

2011-12-01 @ 21:32:46
Postat av: Alba

Jag säger inte mer än:



Många kramar till dig! Många!



2011-12-02 @ 07:28:47
URL: http://absolutalba.blogg.se/albasjul
Postat av: Pernilla

Så bra du har skrivit. Många behöver bli upplysta om just denna sjukdom och hur Ni som har den, hanterar vardagen.

Jag är skonad, än så länge i alla fall!

/P

2011-12-02 @ 08:57:16
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men så bra skrivet .

Ingen som inte vet kan sätta sig in i hur det är att ständigt gå omkring med detta malande molande.

Kram Maria

2011-12-02 @ 09:20:40
Postat av: soffie

otroligt bra skrivet,måste vara fruktansvärt att ha ståndigt ont, kram

2011-12-02 @ 21:21:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Suss

Bra beskrivet hur det känns, även om inte jag vet. Har du någonsin testat att ha funktionsinriktad musikterapi för din värk? En kollega till mig gjorde sitt examensarbete med kvinnor med fibromyalgi. Hon bodde någonstans i Uppland, men det finns aktiva musikterapeuter i Stockholm, ganska många t o m. Du kan googla på Fmt-metoden om detta väcker din nyfikenhet.

Tack för ett recept som verkar hur gott som helst. Här ska bakas och sedan kanske den hamnar på bloggen när jag väl kommit till skott. Hoppas du får en skön helg!

2011-12-02 @ 22:41:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anita

Att gå omkring med ständig värk måste vara otroligt själspåverkande .

Att plågas av typ tandvärk en helg kan ju göra en sinnessjuk .

Önskar att du skulle få vara frisk och kry och underbart glad hela tiden min vän .

Hoppas att din helg blir bra, såg att det var en jobb helg .

2011-12-02 @ 22:50:17
Postat av: zaq

"Gå en mil i mina skor innan du dömer mig" är ett bra ordspråk och något att ha i tanken ofta, det gäller i stort som i smått...



Njut av guldkornen i ditt liv och vi får hoppas på det bästa, dvs att det går tillbaka!

Styrkekram...

2011-12-05 @ 22:02:42
URL: http://zaq.blogg.se/
Postat av: ALba

Läste ju detta inlägg för ett tag sen. Nu kom det helt plötsligt allt för nära mig.

Igår fick min som brev från doktorn, antigen, HLA-B27, Bechterews, avvaktar röntgensvar.

Jag föll ner i ett svart hål. Hellre jag själv än min fine son.

Jag vet alldeles för mycket om Bechterews och resten kan man läsa på internet.

Och ändå har vi inga definitiva besked än.

Hur överlever man?

Till slut lägger sig väl chocken och man kan ta itu med sakerna och göra det bästa av situationen men just nu känns det ogörligt.



I din blogg finns dock en del tröst. Jag läser och tar tillvara guldet. Någonstans finns det små korn.



2011-12-14 @ 15:50:56
URL: http://absolutalba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0