Baka baka liten kaka...

När det regnar ute är det  bra att baka.

Sinnligt på nåt vis...och mycket meditativt...som strykning kan jag tycka.....( korkat eller ej )

Min kitchen aid och jag är ganska goda vänner , och ingen är gladare än maken som är i sannning ett kakmonster.




Jag har många  många "matochkak" böcker, men jag återkommer alltid till min favorit


Min gamla vaxade receptbok, som vi började skriva  när jag gick husmoderskolan för 100 år sedan...typ


Vad många roliga recept det finns där....

Jag har många kakor som jag namngett efter dom jag smakat kakorna hos

" Moster bojjans sågspånskakor "

" Birgit Karlssons mjukkakor "

" Elisabet Ös banankaka "

" Christers matbröd "

" Bettys chockladrutor "

" Brittas bullar "

" Merjas blåbärspaj "

Carolas bregottkakor....ja listan kan göras lång

å så roligt det är att baka småkakor...det blir bara fler och fler och fler





Sen köpte jag jordgubbar på Katarina Bangata..19 kr...jättejättegoda. Så söta så jag blev förvånad..

och förvånad blev jag också över att denna märkliga skapelse smakade så gott





Det har regnat otroligt mycket i dag.

Men mellan skurarna har det varit lika strålande vackert som det bara kan vara ...en solig sommardag i Stockholm

och alltid retar jag någon när jag säger så...inte för att jag brukar retas , men ibland kan man inte låta bli.

Stockholm är så mycket mera än asfalt och betong...som vissa vill göra det till



Det doftar helt underbart ute nu..


Så skrev jag i går

I dag regnar det inte utan solen skiner...

Kommentarer
Postat av: Marie Sjöström

Hejsan!



Mums vad gott der ser ut :-)



Jag undrar om ni gillar att resa och skulle kunna tänka er att publicera en artikel skriven av Expedia.se med en länk till deras hotellboknings sajt på er blogg?



Alla artiklar handlar om resor och om ni skulle kunna tänka er att publicera en artikel hör av er till mig via mail så kan jag skicka en till er.



Ha en fin dag, Mvh Marie

2011-05-26 @ 10:44:00
URL: http://null
Postat av: Inger

Ja visst finns det många fina smultronställen i sthlm. och massor av fina parker..

Man behöver ju inte bara vara på Drottninggatan.



mmmm visst är det kul att baka ibland,.ser hur gott som helst ut hos dig..jag har en likadan bok som din svarta..handskriven,..nice.

Ser dina goa kolakakor..bakade dem innan jag åkte hit..ligger i frysen här,,

Den apparaten ser jättefin ut,,min börjar se lite ringrostig ut..Trevligt med fina redskap,

Solen har oxå varit med oss idag...härligt..

Sköt om dig min fina vän...kramen,.

2011-05-26 @ 17:52:35
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: cilla

Regn..nä här är det fint och du vet väl urban,vilemina, blenda så ska sommaren ända. Både juni och juli blir alltså fina i norrland

2011-05-26 @ 21:22:43
URL: http://cillirill.blogg.se/cillnius
Postat av: Inger Persson

Här har det varit sol hela dagen. Blåsigt, men eftersom jag gillar blåsväder så tycker jag att det varit toppen. Kläderna torkat ute på vindan och gräset växer. Jordgubbarna ser goda ut, det vattnas i munnen. Vad duktig du är som bakar så fina kakor. Men jag skulle också vilja ha en sådan fin bakmaskin. Ha en bra helg.

Kram från oss båda.

2011-05-26 @ 21:40:59
Postat av: Inger Maryissa

Ja, Stockholm är så mycket mera än asfalt och betong

Så mycket fin natur och vatten

fina foton !

Kramar

2011-05-26 @ 21:41:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anita

Lika mycket regn som det var i går lika mycket sol blev det ju idag.



En underbar dag och visst har vi en underbar stad.



Jag önskar att jag också kunde baka lika fina kakor som du

2011-05-26 @ 22:14:56
Postat av: ALba

Oj så du jobbat! Visst är det kul att baka men jag är liksom inte så jättebra på det... Drömmarna som jag skulle göra till examen blev små hårda kulor... Jag har doppat dem i choklad och tänker INTE tala om att det egentligen skulle vara drömmar :-)



Ha en härlig helg, förhoppningsvis med kaffe & dopp i solskenet!

2011-05-27 @ 11:45:00
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Christina

Å har du en Kitchen Aid !



Så snygg och tydligen också väldigt bra.



Vill ha varning ! Dina kakor ser också väldigt smaskiga ut

2011-05-27 @ 16:26:18
Postat av: helga

Åh, så mycket gott du bakat. Om du blundar nu sål ånar jag några kakor. Smaskigt när man är lite trött och ensam på ett hotellrum i Jämtland...

2011-05-27 @ 17:33:57
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Åsa

Ja jag tycker oxå att både strykning och bak kan vara som ren meditation. Så väl som städning och annat som många tycker är trist. Men om man gör det för att man vill och inte för att man måste, då kan det vara ett rent nöje ju.

Lyckans Du, som har en sån fin maskin. Jag vill oxå ha en sån. Kanske jag kvistar över på en fika och en nybakt kaka nån dag! Ha en skön helg min vän!

Kram Åsa.

2011-05-27 @ 23:37:49
URL: http://bakomettberg.blogspot.com
Postat av: Suss

Intressant, Bakning och strykning är två av mina favoritsysslor här hemma. Jag njuter otroligt av att stå och stryka och mina vänner ser skeptiskt på mig och lite undersökande, som om något lossnat i mitt huvud och de kan se det.

Baka är rena rama terapin och speciellt matbröd och småkakor. Mostet Bojjans sågspånskakor skulle jag vilja testa. Låter lagom torrt för min smak!

2011-05-29 @ 19:14:07
URL: http://leonting.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-07-12 @ 13:48:42
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0