Jag älskar Mallorca

MITT MALLORCA


så jag går in i mitt Galleri...



Härliga vyer



Vackra katedralen



I Palma



Den gamla och havet



Underbara Soller



och turkosblått i Es Trench



Sitter här och väntar på telefon från norr....och från min läkare.

Jag har sÅ SÅ ont i min axel så jag håller på att bli tokig, och efter att ha haft ont i flera veckor nu så måste jag be om hjälp.

Sen måste jag plugga plugga plugga så jag blir färdig med min kurs denna vecka....

(Någon undrar vad jag läser? Läser den sk BLIV kursen för trafikansvariga / Åkare...)


Nu ska jag ta mig lite frukost....milk and toast and coffe...

http://www.bloggen.fi/EM/?arkiv=2009-02

Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse
"Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh.
"Vad tänker du Nasse?"
"Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse
"Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är samma sak".






Jag älskar Mallorca.

Klimatet, naturen och kulturen gör att man aldrig riktigt blir färdig med Mallorca. Stränderna talar sitt eget språk om bad och avkoppling, bergen bjuder på vandringar och en stor dos utmaning för den med lust.Det är lätt att ta sig runt på Mallorca och de många små byarna i bergen.

I sydväst reser sig staden Palma upp i kontrast mot den natursköna ön. Öborna kallar Palma för sin huvudstad, en mångkulturell stad, där det gamla blandas med det nya och med en hamn där fiskebåtar och lustjakter guppar sida vid sida. Från Palma kan man ta sig till Barcelona med båt, eller till syskonöarna i Balearerna - Ibiza, Menorca och Formentera.

Många fina badvikar och sandstränder väntar runt om på ön. På södra Mallorca hittar du även Es Trenc, en fin sandstrand med stora vita sanddyner.Det är där som vi har hittat dom finaste pärlorna som Sa Rapita och Sant Jordi. Inga direkta turistorter men det blir nog...tyvärr

Det finns så många vackra platser att besöka så det är egentligen förmätet att nämna någon men dock...

Ferrocaril de Sóller, är det lilla tåget som går från Plaza Espana i Palma till Sóller. Tåget går genom ett vackert landskap av berg, pinjeträd och fruktträdgårdar med mandel, fikon, apelsiner och persikor.

Vägen till La Calobra, anses vara en av Europas förnämsta bergsvägar. Höjden faller 800 meter på den kurviga vägen genom det vackra landskapet med dess speciella klippformationer.

Klostret Lluc, den berömda "svarta madonnan" har gjort klostret, som ligger i en vacker dalsänka, till Mallorcas mest besökta vallfartsort.

Valldemossa, här ligger La Real Cartuja, ett kloster där Chopin bodde en vinter. Staden ligger på 400 meters höjd omgiven av höga berg.

Deia, en liten by i bergen där många artister bor. Vägen dit är smal med branta stup men mycket vacker.

och så naturligtvis PALMA stad

Palma är en liten storstad 350000 inv. som har sååå mycket att erbjuda. Närhet till stränder och ett utbud av kultur, shopping och nöjen.
Du kan se Medeltida delar av staden, och nya trendiga restauranger , barer och disco
I gamla stan " CASCO ANTIQUO" ligger den magnifika katedralen LA SEU.
Du kan besöka Juan Miro museet, eller den underbart vackra medeltida gamla baren ABBACO.

Det finns så mycket att berätta om Mallorca och Palma.

Jag har rest runt i Europa jag har varit till Egypten, Israel, Bulgarien Thailand, Marocco, Grekland.....men återkommer alltid med lust och glädje till Mallorca ändå...allting förgår men Mallorca består..i min lilla värd i alla fall



Det finns sen plats på jorden där solen alltid ler...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0