Se mig

Denna dikt har jag haft på min blogg förr...både en och två gånger...

Men den ligger mig så varmt om hjärtat


Jag tänker på min Far som glömde...och på min bror som glömmer...

Älskade...




Plötsligt blir det tyst

främmande och kallt alla samtal dör

och du står ensam mitt i allt

som om du inte syntes

som om du fryst till is

du lever utan nånting att lämna som bevis





genomskinliga hjärta

genomskinliga jag

världen fladdrar förbi mig

som ljuset fladdrar i drag

blind kan man leva och ensam

vilsen och vilseledd

men värre än att inte se

är detta att inte bli sedd









Se mig lite grand

bara en sekund

livet som jag bär på

är ett koppel utan hund

jag älskar inte någon

om ingen älskar mig

det förefaller oklart

om jag lever eller ej










genomskinliga hjärta

genomskinliga jag

sänd en blick till mig någon

och gör mig synlig en dag

blind har jag fötts till livet

naken och oförberedd

men värre än att inte se

är detta att inte bli sedd











Möt mig som jag är

vänta inte mer

än det jag kan ge dig

och du själv är blind och ger

för länge kan man längta

för länge kan man stå

och drömma vid sin hållplats

och se sista bussen gå





genomskinliga hjärta

genomskinliga vi

skuggor rädda för mörkret

vi sakta försvinner i

blind kan du komma till mig

naken och oombedd

för värre än att inte se

är detta att inte bli sedd


Kent Andersson



STÖD FORSKNINGEN MOT ALZHEIMERS 



Studie ger hopp om ny Alzheimerbehandling

Alzheimers sjukdom orsakas sannolikt av att ett äggviteämne kallad beta-amyloid fälls ut till plack i hjärnan. Professor Kaj Blennow och hans kollega professor Henrik Zetterberg, två av världens ledande Alzheimers-forskare verksamma vid Sahlgrenska akademin, har i en ny studie testat en ny behandling som tros kunna reducera placken. Kaj Blennow och hans forskargrupp får stöd från Hjärnfonden.

Läkemedlet, en antikropp kallad bapineuzumab, är riktat direkt mot beta-amyloid och har i djurförsök visats minska plackbildning. Den nya studien visar att läkemedlet också påverkar biomarkörer i mänsklig ryggvätska som förknippas med mild Alzheimers.

Kan bidra till minskade nervcellskador

Resultaten tyder på att läkemedlet kan ha positiva effekter på den nedbrytande process som kännetecknar Alzheimers sjukdom. I studien ingick 46 patienter med mild till måttlig Alzheimers, där 27 patienter behandlades med bapineuzumab och 19 med placebo.

–Hos de som behandlades med bapineuzumab noterades en minskning av de aktuella biomarkörerna. Det tyder på att läkemedlet sänker hjärnans nivåer av det Alzheimerrelaterade proteinet P-tau och kan bidra till att minska nervcellsskadan och bildningen av de neurofibriller som är karaktäristiskt för sjukdomen, säger Hjärnfondens forskare Kaj Blennow.

Avgörande studier klara i höst

I en tidigare studie Göteborgsforskarna visat att läkemedlet även minskar mängden beta-amyloid i hjärnan. Den nya studien ger ytterligare stöd för att läkemedlet har en effekt på själva sjukdomsmekanismerna vid Alzheimer.

–I höst kommer nya och större långtidsstudier som skall ge svar på vilken effekt läkemedlet kan ha på symptomen. Då får vi veta om vi har det första läkemedlet som verkligen kan bromsa själva sjukdomen, säger Kaj Blennow.

Fler studier behövs

Innan ett nytt läkemedel kan tas fram krävs dock mer forskning, understryker Henrik Zetterberg:

–Den viktigaste frågan är förstås om de förändringar vi ser i biomarkörerna har en klinisk nytta. Det ska vi nu försöka undersöka i nästa fas, säger han.


Kommentarer
Postat av: Suss

MYCKET intressant! Hoppas det snart kommer något som kan hindra Alzheimer, det är så sorgligt när de man älskar försvinner ifrån en, trots att kroppen finns kvar. Det mesta som handlar om hjärnan och neurologi förändras hela tiden, så det gäller att hänga med i de nya forskningsrönen. Ha det bra, det var en väldigt vacker dikt!

2012-04-26 @ 18:54:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger

Fina bilder..och tänkvärda ord..



Det låter väldigt intressant med den forskningen,. Tänk så bra om de kunde komma på något som kunde stoppa och lindra den sjukdomen.

Det sägs att det lär bli flera som blir drabbade i framtiden.

Det känns tungt...

Kramaromdig Brittenvännen...

2012-04-26 @ 19:28:10
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag hoppas forskningen får allt stöd den behöver...Många, många kommer att drabbas....

Och vilken fin dikt, den säger verkligen mycket....

Kram på dig!

2012-04-26 @ 20:48:38
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Gudrun

Vilken fin dikt!

2012-04-26 @ 21:45:42
Postat av: ALba

Det är tur att det finns nyfikna människor som jobbar med forskning. Jag skickar en slant, ja det gör jag.



Ha en skön helg, hoppas det blir varmt med vårsol!



2012-04-27 @ 07:07:13
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Fia

Ja, det är en grym och brutal sjukdom som ställer till livet för så många.

Det var en mycket vacker dikt. Jag tolkade den annorlunda först, innan jag hade sett din text om Alzheimer, och så läste jag dikten igen och kunde hitta ytterligare en tolkning av de vackra orden.

2012-04-27 @ 11:15:02
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Tack för underbara bilder och Dikten!

har genomgått test för att reda ut min situation!

Skymningslandet närmar sig!

Kram till Dig*

2012-04-28 @ 09:37:24
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Tina

VILKEN ! vacker talande dikt



Kram fina du

2012-04-29 @ 21:22:25
Postat av: Herta

Inte är det enkelt , speciellt för de anhöriga som har det som svårast med detta.

2012-05-02 @ 20:44:12
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0