Ett brev betyder så mycket

När jag plockade i lådor häromdagen ,så hittade jag ett brev som min man skrivit till sina föräldrar när han var 10 år, och bodde på " Kollo" en sommar.


image544

Brevet börjar.....

Hej Mor och Far !

Jag mår bra ! Kan ni skicka ut mera pengar för dom har tagit slut. !! (Det låter väl som Cornelis Vresvijks " brevet från kolonin")

Tänk hur roligt det var när man hade brev vänner. Jag kan ännu minnas den känslan när det kom ett brev på posten. Jag kan nästan minnas hur det doftade och hur förväntansfull man var när brevet öppnades.

Att få önska brevpapper i julklapp, att berätta i ett brev om sina julklappar, och tillägga ...plus det här fina brevpapperet som jag skriver på.

Alla kärleksbrev som man skrivit och fått. En del har jag kvar ännu. Men trots fina kärleksbrev som jag sparat så finns det ett brev som betyder mera än andra och som alltid rör mig till tårar.

Ett litet brev som min far skrev till mig när jag fyllde 40 år. Jag tar fram det ibland när längtan efter honom blir stark och svår.

" Till Våran dotter " börjar brevet.... .Ett brev betyder så mycket för en far och en mor....ett brev betyder så mycket mycket mer än du tror..


Varför skriver vi inte längre brev ? Eller det kanske ni gör? Riktiga brev med kuvert och frimärke.

Jag skriver ofta brev. Men det blir brev på datorn och ofta brev som inte blir sända utan bara " för att skriva av sig "

Tänk så många gamla och ensamma människor som skulle uppskatta att få ett litet brev i brevlådan....

Vi borde skriva lite mera brev...riktiga brev att skicka , alla har inte mail...

En annan som skrev brev var Anne Frank...

Hon skrev i ett brev

”Jag tänker inte på det elände som varit utan på allt det underbara som ska komma” (Anne Frank)


Att tänka stort är större...


Tänk att i hennes situation kunna skriva så....

AWESOME !

Kommentarer
Postat av: Paula i pörtet

Mmm jag skriver en del för hand ännu. Allt har jag inte datoriserat. Jag gillar att skriva riktig skrivstil och försöka göra den så vacker som möjligt, skulle vilja lära mig kalligrafi också.

Jag hade många många brevvänner som barn och ung, både i Finland, Sverige och andra länder. Tror jag ägnade en timme varje dag bara på att skriva till alla mina brevvänner!

Ja tiderna förändras, brev från kolonin har man allt skrivit några genom åren...

Kram på dej

2012-01-07 @ 22:57:08
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anita

Ännu ett härligt inlägg !

Du förgyllde min trettondag och jag ska söka reda på lådan med gamla brev



Kram på dig från Anita

2012-01-07 @ 23:15:34
Postat av: Pernilla

Jag skriver många fler meddelande idag men inte på papper. Sms, mail, blogg och faceB. Tider förändras. Nu käns det lite vemodigt.

/P

2012-01-08 @ 20:12:29
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag tillhör den alltmer decimerade skaran som skriver "pappersbrev" fortfarande. Jag älskar också att få brev och då måste jag även skriva själv.

Min bror skrev likadant hem när han var på kollo. Skicka mera pengar - kort och koncist!

Jag har precis som du, en del fina, viktiga (för mig alltså) brev från mina föräldrar. Det är värdefullt nu när de inte går här på jorden längre!

2012-01-08 @ 20:32:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Zarah

Brevet ovan är guld värd. Jag har ett par brev som min far skrev till sin fästmö (min mamma) under sin inkallelsetid under andra världskriget. Det är historia det...



Numer skriver jag aldrig, eller i vart fall väldigt sällan brev som sänds med snigelposten.

2012-01-08 @ 21:05:29
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Mia

Ack ja...tiderna förändras och ibland inte alltid till det bättre...Kram Britten...

2012-01-08 @ 21:22:14
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: helga

Ja, brav är ngot som kanske kommer tillbaka med tiden. Man kan ju tro att vi kommer att sakna det skrivna ordet på brevpapper. Vad fint att du sparat gamla brev.Det har jag också gjort... En dag ska jag titta igenom dem...

2012-01-09 @ 09:59:12
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Alba

Jag har en vän som jag borde skriva till. Hon har inte övergått till e-post. När vi talas vid i telefonen blir det långa samtal men de blir inte många. Jag ska kanske överraska henne och skicka ett riktigt brev...

Det var en bra idé. Tack för inspirationen.



2012-01-09 @ 16:56:32
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Inger

Jaa ett brev betyder såå mycket..Jag har oxå skrivet mycket brev i mina dagar. Jag har kvar brev från det jag gick i mellanstadiet. Jätteglad att jag har sparat dem. Kan bli sittandes en hel dag och läsa och tårar rinner nerför mina kinder, när man minns tillbaka på forna dagar.

Synd att man inte handskriver mera idag. Nog skriver jag brev men det blir på datorn maskinskrivna. Nåväl lättare att läsare för mottagaren.

Kramen till dig..

2012-01-09 @ 17:43:46
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Kristina

Härligt att skriva, skicka och att få brev !

Jag kan inte träffa en del av mina små barnbarn så ofta eftersom de bor en bit bort. Men jag har skickat brev till dem ännda sedan de bara var i ett års åldern. Jag brukar brevväxla tunna små överraskningar i platta brev som går att trycka in genom brevlådans trånga inkast. Barnen älskar att få post och blir så jätteglada. Deras föräldrar får läsa breven som medföljer till sina barn. Så snart som de kan börjar små söta teckningar och annat komma tillbaka här i min brevlåda och mina barn skriver också medföljande brev.

Så det går att hålla brevväxlingen i liv om man vill, fortfarande trots att vi har både telefoner och datorer. Jag menar det ena behöver inte utesluta något annat.

önskar dig en trevlig fortsättning på veckan

från Kristina

2012-01-10 @ 09:34:33
URL: http://vindvittra.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0