Mofasa de la chan

 image361

I DAG FYLLER KUNGEN AV VASASTAN 12 ÅR....

Min allra bästa vän, min kompis och trofasta följeslagare. Moffi är en speciell hund. Jag antar att alla husdjur är speciella i sina hussar och mattars ögon. Men Moffi har alltid varit lite anorlunda. MIn man brukar säga till Moffi ibland " Moffi så där gör inga andra hundar , kan du inte bete dig som hundar gör " ! Då brukar han bara lägga huvudet på sne och titta lite busigt på husse.

Moffi kom till oss när han redan var 18 mån. Han kom från en kennel som skulle läggas ner. Han hade hämtats i Danmark för att användas som avel, eftersom hans mor och farföräldrar, och även bakåt i ledet varit champions och grandchampions.

Men Moffi blev inte så väl omhändertaget och efteråt har vi förstått att han haft det riktigt besvärligt och såg att det även satt sina spår hos honom.
Han var rädd för det mesta när han kom hem till oss, tunnelbana, hissar, paraplyer, cycklar bussar, smällar...ja han var rädd helt enkelt.

På kenneln hade man tänkt avliva honom och kallade honom för " Den galne Dansken" jag hör att en del av er tänker " men vad var det för konstig kennel" ? och det har vi också frågat oss många gånger.

Nåväl ! han kom till oss och han fann sig ganska snart till rätta. Ingen av oss hade haft hund förut, och nu med facit i hand så vet vi att vi kanske skulle varit lite tuffare i våran uppfostran, men det var svårt att vara sträng emot den lille kraken som var så rädd och haft det så svårt.

I dag är Moffi en både tuff och feg herre. Jag brukar säga " stor i orden men liten på jorden."

Han har tagit som sin uppgift här i livet att vakta sin matte och det gör han med den äran. Så mycket så det ibland blir besvärligt.

( En del hund , en del katt och en del människa. Precis som katten så vill han gå sin egen väg. Precis som hunden är han trofast och klok, och precis som människan inte riktigt att lita på. )

Lhasa apso är en liten ras från Tibet , som föddes upp främst som sällskaps- och vakthund i tibetanska hem och kloster.

Ordet apso betyder på tibetanska: "den hårige". Och man antar att rasen från början kommer från staden LHASA, därav namnet Lhasa apso.

Rasen är glad och framåt men även ganska reserverad. Det är ett särdrag som den delar med fler tibetanska raser.

Lhasa Apson är en jättebra vakthund. Förr i tiden använde munkarna rasen till att vakta Templen, tjuvar vågade inte komma i närheten av dörren när de hörde hunden skälla. Lhasa Apson är väldigt känd för sin grova skall, de flesta tror det handlar om en stor hund.

Enligt gammal tro skrämmde denna hund bort onda andar och gav ägaren fred och lycka.

En lhasa apso är mycket vaksam och vaken. En viss misstänksamhet inför främmande är karakteristiskt för rasen. Dessutom är den känd för att leva väldigt länge.

Jag skulle kunna skriva mycket om min vän. Så många sköna långa promenader som vi gjort , så många gånger som han funnits där vid min sida när jag haft det besvärligt ,han har slickat mina tårar och tröstat mig på alla vis, han har skuttat och busat och glatt sig med mig när jag varit glad.

Hur roligt det är att komma hem och tas emot av en överlycklig hund (även om jag bara varit ute i 10 minuter.)

Moffi har även haft den stora äran att få bli pappa vid 2 tillfällen. Lite ångrar jag idag att vi inte tog en utav hans valpar, men eftersom moffi är en svartsjuk liten herre så tänkte jag att det skulle bli svårt för honom. Jag vet inte det kanske hade blivit precis tvärt om.
Får jag presentera Moffis andra kull med valpar.....

Sojja . Pepper och Nasse


image363


I dag ska Moffi fira. En hel blå låda "VILT MED GRÖNSAKER".....Grattis grisen !

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jag är heller inte så förtjust i julen längre och skulle heller inte ha något emot att hoppa över den.

Det var annorlunda förut när jag hade familj, och hade syskon kvar.

Då var det jätteroligt, och oftast samlades alla hemma hos mig och min dotter då jag hade bäst med plats.

Oj, vad det var roligt att pynta, laga mat osv.



Vilket så gulligt foto du visar oss här.

Ja, det utstrålar verkligen äkta julglädje.

Stor Kram



2009-11-11 @ 20:30:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja man kan verkligen se att hon är överlycklig "Sara-liten"..kul att minnas för er alla.. Tänk vad foto kan förmedla finna minnen...



Håller med dig om julen, inte heller så förtjust i den, skulle oxå kunna hoppa över den. Det var skillnad när barnen var små..

Jobbigt oxå när man bor långt ifrån,så det är ju inte alltid man kan träffas på själva julafton..



Men jag håller med dig, advent med alla ljusen, musiken och kyrkobesöken,,de uppskattar jag mycket..

Oj, då är man nog på väg att bli gammal..



Jobbigt med en massa julklappar...

Men det är klart det är kul för de små barnen...det tyckte ju jag oxå när jag var liten...

Kramkramen...

2009-11-11 @ 21:15:13
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Sant att julen är ingen höjdare men när barnen var små fanns det en glädje på sitt sätt och nu är det Ella som står för den så det får gå,kraaam.

2009-11-11 @ 22:00:49
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Syrran

Hur kan man någonsin glömma den där julen?? Saknar de jularna hemma på gården, hoppas o önskar att vi nån gång....



Julen i övrigt hoppar även jag numera gärna över, men inte advent och alla ljusen, det är ju det som är det fina. Advent betyder ju väntan och den som väntar på nåt gott...isåfall har jag ju hft min advent nu, jag har ju väntat länge på vad vet du ju. Ses i morrn



kram

2009-11-11 @ 22:45:02
Postat av: Tina

Den glädjen är det svårt att ta miste på.

Vilken så underbar bild.



Nää jag tycker också att julen kan vara..det är ännu bara en köpmännens högtid

2009-11-11 @ 22:54:16
Postat av: Nanna

Vilket härligt leende! Ha en bra torsdag..natti natti ! :)

2009-11-11 @ 23:03:13
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Oh..inte utan att nån tår letar sig fram här också! Riktigt känner känslan i fotot!!



Julen ja...jag gillar ju att stöka till det otroligt då...men i år har jag/vi tagit det ändå tråkiga beslutet att på julafton blir det inget här i lilla skrutthuset...barnen har blivit ombedda att fira den med sina andra nära o kära...jag vet ju inte hur det blir med mig...

Kramen!

Ragnvi

2009-11-12 @ 06:31:12
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Men ååååh, man blir alldeles varm i magen!!!! L

2009-11-12 @ 06:56:32
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag är inte heller så julig av mig. Jag tycker som du bäst om advent. För tillfället bakar jag för fullt inför adventsfikat. Vi har bjudit hem några...typ 15 goa vänner på fika 1:a advent. Jag har än så länge bakat: juliga saffranssemlor och lussekatter i form av hjärtan.

2009-11-12 @ 07:29:41
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: sara

Jag tycker julen är mysig. Fast i ärlighetens namn är det nog, som du skriver, adventstiden - och alla förberedelser innan jul, alla förväntningar, allt pyssel och bak som är det roliga och mysiga. Sen kommer julafton och... sen är den över! Det går lite fort i vuxenvärlden ibland!

2009-11-12 @ 09:28:23
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Daniel

Julen var bättre förr som liten ungvalp!

2009-11-12 @ 11:46:41
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: marina

Vilken härlig bild! Jag tycker om julen. Speciellt när man får lyckan att uppleva den med barnen. Alla som inte gillar julen..gör om den så den passa er! Det finns inga standard mallar! Jag lever inte alls upp till julen med alla måsten som tex min mamma tycker. Men jag lägger ribban så vår familj är lycklig, det räcker för mig.

Ha en bra kväll. :D

2009-11-12 @ 15:41:14
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Anna ..tassar in

Mmmm du advent är så fint och alla ljusen man tar fram överallt..



Hmmm..jag gillar även julen..då finns tid att njuta..för mig är det ett andningshål..ingen stress..jag har slutat stressa..allt får ta den tid det behöver..



Härligt foto..klart du älskar det..

2009-11-12 @ 16:27:31
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: sara

Jag håller med dig till viss del. Mycket av det Anna Anka säger är oövertänkt och ganska pantat. Men jag tycker att hon är cool för hon står för det hon säger - och hon säger vad hon tycker. Att allt hon tycker inte är lika med vad jag tycker spelar mindre roll. Det är hur hon tycker som jag gillar. Att stå upp för den egna åsikten. Det är bra. Mer sånt.

Sen skulle jag inte vilja vara utan Kalle Anka heller, det är jul och tradition för mig.



Ha en trevlig kväll :)

2009-11-12 @ 17:02:00
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Helga

Jag kan hoppa över julafton och njuta av juldagarna istället... Vilken mysig bild :)

2009-11-12 @ 18:55:50
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: ansepanse

SV: tack, jag tycker att båda mina vovvar är de finaste i världen



det gör gott i hjärtat med Sara-litens glädje

men jag tycker om julafton när jag får ha alla mina käraste omkring mig

ha en fin kväll

2009-11-12 @ 19:22:39
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Paula

Det var äkta glädje! Jag tycker julen blivit bara ett kommersiellt jippo, orkar inte bry mig...

Barnbarnen önskar sig bara pengar att köpa prylar för, julmaten är jag inte förtjust i, så jag hoppar helst över julen.

Vi åker bort i år, berättar om det i bloggen lite längre fram...

Kramen

2009-11-12 @ 19:30:48
URL: http://paulaz.se
Postat av: soffie

om jag inte hade barn så skulle jag bojkotta julen men det känns så mysigt att ha den traditionen tillsammans med dem,

Innan jag fick barn å jobbade inom vården bytte jag alltid med folk så jag jobbade julafton så va jag ledig nyårsafton:O)

Mycket uppskattat av mina kollegor å mamma å pappa väntade hem mig vid 22 tiden så hade vi lite glögg då,julmaten tog vi dagen efter eller före:O)

härlig bild,

2009-11-12 @ 19:57:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marma

Vilken ljuvlig Sara Liten och ... flash back! En sån lampa har vi haft - för länge sen!



Kramar/marma

2009-11-12 @ 20:22:59
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: margit

Hej Britten! Sänder dej en GONATT hälsning! Kram!

2009-11-12 @ 22:39:50
URL: http://margitholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0