Barcelona via pyrineerna och Cadaques

En gång när vi var nere på Mallorca flög vi till Barcelona, hyrde bil där och drog i väg uppåt.

Först till Klostret i Monserrat....Dock vågade jag mig inte på att åka linbanan där....som vi naturligtvis skulle ha gjort..

Montserrats bergsformationer sägs bland annat ha inspirerat arkitekten Gaudí.

Montserrat, Monserrat, är ett 1 241 m högt berg som ligger i Katalonien. Montserrat betyder ung. "det söndersågade berget"

På berget finns ett stort kloster, Santa Maria de Montserrat, som är en mycket stor sevärdhet. Jag kunde ha tänkt mig att stanna över natten och lyssnat på konserten med gosskören som sjunger där varje kväll.

Gissar att det hade varit oförglömmligt...

Därifrån åkte vi vidare upp i Pyrenerna i en fantastisk natur och kom till slut fram till staden Andorra..

Men jag vet inte om vi hade otur eller bara var trötta för ingenting blev bra i Andorra ..i dag skrattar vi åt det men inte då...
luften stod stilla det var fruktansvärt mycket avgaser, och vi gick länge länge för att hitta en någorlunda restaurang att äta på...

när vi väl slagit oss ner så blev det mesta fel fel fel...nåja ...!

vi sov en natt i Andorra sen drog vi vidare in i Frankrike ner längst COSTA BRAVA, DEN VILDA KUSTEN, som är den katalanska kuststräckan mellan Barcelona och franska gränsen. Här åker man på slingriga vägar, genom bergen och genom bördigt jordbrukslandskap. Landskapet är dramatiskt och vackert och ramas in av havet och Pyrenéerna.
så småningom kom vi till den underbara lilla fiskebyn Cadaques...som vi båda förälskade oss i

Cadaques är känt för sitt ljus och för att det sedan länge lockat konstnärer på samma sätt som danska Skagen har gjort. Cadaques makliga tempo, klara vikar och vita gränder gjorde att vi stannade ett par dagar extra där, vi tittade in i huset där pizasso och Salvador Dali bott, vi åt underbara måltider med fisk och skaldjur och drack härliga Rioja viner.

Och promenerade längst stranden bland alla charmiga fiskare.

Så småningom lämnade vi den lilla byn och fortsatte vidare längst en vacker och slingrig väg där Bungalovs klättrade upp emot väggarna.

Till slut kom vi fram till den pittoreska lilla staden Tossa de Mar. - Tossa de Mar var som jag minns det en mycket vacker stad,. ..Vi åt en underbar middag uppe i ett torn med utsikt över bukten...

Sedan gick färden tillbaka till Barcelona.

Eftersom vi stannat någon dag extra i Cadaquess så hann vi inte med så myckat av Barcelona den gången, men vad gjorde det.

Barcelona har vi avverkat senare och det är också en stad värd att nämna...

Vi återvände till underbara Mallorca igen med många vackra vyer på näthinnan.

Underbara dagar, slingrande vägar...fantstiska vyer....jag drömmer om att göra den resan igen