Concorde
Utanför Stuttgart finns det ett museum där man kan gå ombord på en Concord

1969 gjorde det fransk-brittiska överljudsplanet Concorde sin premiärflygtur.


Istället fick Concorde en begränsad marknad bland de riktigt rika. Från British Airways och Air Frances sida lyfte man fram det exklusiva i att flyga Concorde. En tur-och-returbiljett mellan London och New York med Concorde kostade 110 000 kronor år 2003.

Concorde hade plats för 100 passagerare

Att vandra inne i en concorde som lutar rätt upp..är som en vandring mot himmlen..61,8 meter rätt upp

Marschfarten var 2 179 km/h Flyghöjden 18 288 M ,landningshastigheten 298 km/h och lyfthastigheten 402 km/h
De sista flygningarna gjordes 2003.
Concorde, var världens andra överljudsplan för passagerartrafik. (Det första var Tupolev Tu-144)

1969 gjorde det fransk-brittiska överljudsplanet Concorde sin premiärflygtur.

Den väntade succén uteblev dock och endast 20 plan byggdes . En av orsakerna var konkurrensen från amerikanska Boeings jumbojetar som tog mer folk och drog mindre bränsle . En annan orsak var oljekrisen som gjorde bränslet mycket dyrare än tidigare, vilket gjorde detta bränsleslukande plan för dyrt i drift.

Istället fick Concorde en begränsad marknad bland de riktigt rika. Från British Airways och Air Frances sida lyfte man fram det exklusiva i att flyga Concorde. En tur-och-returbiljett mellan London och New York med Concorde kostade 110 000 kronor år 2003.

Concorde hade plats för 100 passagerare

Att vandra inne i en concorde som lutar rätt upp..är som en vandring mot himmlen..61,8 meter rätt upp

Marschfarten var 2 179 km/h Flyghöjden 18 288 M ,landningshastigheten 298 km/h och lyfthastigheten 402 km/h
De sista flygningarna gjordes 2003.
Kommentarer
Trackback