Estellens

Alltid när vi är på Mallorca så åker vi till Estellens. En obetydlig sömnig liten by i bergen



som gömmer en ljuvlig liten avlägsen vik

 

Vägen ner till stranden är smal krokig och brant och bara min nyfikne envise make kan komma på tanken att leta efter en pärla där...



men jag är glad att han gjorde...Där tilllbringade jag min 40 års dag b.l.a...Först stannar vi till på den lila restaurangen




äter underbart goda bläckfiskringar...

Sen med medhavd frukt , vatten och div godsaker tar man sig över sten och klippor och installerar sig på en trevlig klippa..
där kan man till bringa hela dagen , plaskande på en madrass ensam med hela medelhavet omkring sig...



Det är som balsam för trötter själ...




Som jag sagt förut många gånger så ÄLSKAR jag Mallorca och allt vad det har att bjuda på....och en gång ska jag defenitivt bo på Mallorca



Åker man åt det andra hållet ner till Palma så hittar man i utkanten av stan detta svenskägda förtjusande
designhotel " PORTIXOL "

ett litet måndagstips på fredagmorgon är lite loungemusik som sammanknippas med PORTIXOL och överhuvudtaget Mallorca...



Fredag i dag ! Trevlig helg ...


då åker inte vi till charterturistränderna, även om det i dag sägs att Mallorca har Europas renaste stränder.

Så var det inte på 80 talet när Mallorca var ganska så nedslitet av alla turister.

Då tyckte dom bestämmande att det var dax att göra något åt det.Och tog krafttag för miljö utsläpp och byggande.


Så idag är dom flesta stränder rena och fina ...tom Magalufs som är en riktig turistfälla har en strand som är ganska ok att bada på..men just den stranden och den orten är inget som jag föredrar ...ska man åka till en turistort med lugn och fin strand är det bättre i så fall att åka till Illietas eller cala Major..

nåja.....första gången jag var härnere med min man som är lite mallorca expert så tog han med mig
...



genom bördigt jordbrukslandskap




på smala slingriga skogsvägar...( det är inte vi på cykeln...för långt och för varmt )

och till sist kom vi fram till




underbara finkorniga stränder, turkosblått klart vatten och inte ett moln på himmelen...

När min man upptäckte denna strand på 70 talet så var den alldeles oexploaterad och orörd. Han tipsade en vingvärld om den....kanske skulle han inte ha gjort det.

Min man är nyfiken , går gärna på upptäcksfärd och inte alla gånger tycker jag att det känns vettigt. Men ofta har jag fått ångra mig när det visat sig dyka upp det mest fantastiska ställen .



som våran egen klippa uppe i Estellens



först stannar vi till vid den enkla pittoreska lilla serveringen med halmtak och tar en pa amb oili



sen klättrar vi över stock och sten ( mest sten )..och kommer till vårat lilla underbara ställe där vi i skydd från alla kan bada lika naken som vi skapades ....fast större!


Nu åker vi och badar igen. Det är 32 grader ute....i dag blir det en närmare strand....tänkte shoppa lite i Palma i kväll

Har sett en väska som jag suktar efter..kanske räcker det med att fönster shoppa den....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0