Mallorca.....Ön i mitt hjärta

Till dig som tror att Mallorca är samma sak som Magaluf och uttalar Mallorca fel...

Det stör mig nåt otroligt när man säger Mallorca som det stavas och inte som det ska..dubbel L i Spanskan uttalas

J eller lj..

Nu åker jag hem till min ö så häng med mig i 10 dagar får jag visa dig mitt Mallorca långt från chartermålen.





Alla dom som känner mig och följt min blogg under åren vet att jag älskar Mallorca.

Hade jag möjlighet att lämna Sverige och dom som just nu behöver mig skulle jag inte tveka en sekund att flytta.


Men var sak har sin tid som nån brukar säga





Vi har varit på Mallorca så många gånger så nu har jag också tappat räkningen.

Mannen hade nog tappat räkningen redan när jag träffade honom för x antal år sedan.

När vi åker till Mallorca så stannar vi antingen i Härliga underbara stan Palma som är inte bara ett mecka att shoppa i utan även en gourmes dröm och fullt med spännande kultur,  och roliga nöjen




Om vi inte bor i Palma så bor vi oftast på syd/västra sidan av ön, där den absolut bästa stranden finns och inte så mycket turister.




Att bo i bergen i nån liten by är inte heller fel, kanske vid någon vinodling



Eftersom vi alltid har bil på Mallorca och ön inte är större ön typ Öland eller Gotland så åker man ju lätt runt ön ...

Trots att jag varit på Mallorca så många gånger, så hittar jag alltid någon nytt ...varje gång upptäcker jag nya sidor av min pärla.

Och för mig är det inte konstigt att gång på gång återvända till min pärla i medelhavet.

Inte konstigare än att du återvänder till Öland eller Gotland...inte tar det längre tid heller.

Men följ med mig så får jag visa dig

Ett vykort om dagen




Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Tack jag följer mer än gärna mer på en tur! Mallis har jag inte varit på sedan 70-talet...men, jag uttalar det rätt Majorka!

Min favvo-ö som jag visserligen bara besökt en gång men som gjorde ett fantastiskt intryck är Sardinien. Däremot trivdes jag inte alls på Cypern, tänk va konstigt det kan bli, man reagerar olika på olika resmål och trivs inte lika bra överallt.

Jag hänger på imorrn också

Kramen

2011-09-26 @ 15:13:15
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tina

Tack Britten...ser fram emot dina vykort

2011-09-26 @ 15:34:29
Postat av: zaq

mhe, Majorka har jag aldrig hört, Maljorka däremot, men säger nog mallorka själv, men så är det om ingen lär en!

Ja, det är säkert en fin pärla, och jag hade nog hellre siktat på något dylikt, men nu blir det ju Turkland och det får gå det med, ser fram mot det med.... Mycket blandade känslor, men ingen längtan?, mycket märkligt!?

2011-09-26 @ 16:19:13
URL: http://zaq.blogg.se/
Postat av: b.t

Å jag ser att du åker " Hem ".



Det gör du rätt i , och jag ser fram emot vykorten

2011-09-26 @ 16:22:14
Postat av: Anna ..smyger in

Åh men hallå jag vet..jag vet att ön är magisk och att det finns massor av själ o hjärta där..små byar med vansinnigt härlig charm...jag vill gärna följa med dig o läsa om din kärlek till pärlan M.

2011-09-26 @ 19:30:15
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Herta

Spännande! Lite mycket nu men jag vill försöka hinna följa resan.

2011-09-26 @ 20:28:53
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: LissenTo

Du har så rätt man åker ju till samma platser här hemma. Känner igen den finakänslan från Spanien i dina bilder.



Vandringen blir ett minne för livet, folk gick i alla åldrar.



Kram, kram...............

2011-09-26 @ 21:25:21
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Alba

Absolut! Jag hänger med!

Har bara varit på Mallorca en gång. Magaluf... 1981.

Hade läst spanska ett år men klarade mig fantastiskt på det.

Sen blev det aldrig av igen. Drömmen är att borsta upp spanskan och ge sig av igen. Ja, ett litet hus på Mallorca skulle sitta fint.



Ser fram emot dina resreportage - ha en ljuvlig semester!!

2011-09-27 @ 07:22:21
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Karin

Ser så fram emot dina vykort.

Så önskar jag dig en underbar avkoppling med din man och ljuvliga dagar på din ö.

2011-09-27 @ 07:39:50
Postat av: Helga

Ja, nu vill jag till Mallorca... ta med mig ;) Förkyld och eländig som jag är just nu...



Allt ser underbart ut - ha det så skönt!!!

2011-09-27 @ 09:08:42
URL: http://helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Anki

Vad härligt att ha en favoritö...sitt egna paradis. har aldrig varit där tyvärr, bara andra spanska öar.

Däremot tillbringade jag barndommens alla somrar på ÖÖland, därför är jag trött på den ön (den ligger nära mig) och åker väldigt sällan dit nu som vuxen.

Kramiz o ha en underbar resa

Anki

2011-09-27 @ 09:11:38
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: ansepanse

vilka ljuvliga bilder från ditt älskade Mallorca, har aldrig varit där men förstår att du älskar det

kramar

2011-09-27 @ 11:14:06
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så klart vi hänger med....Du länkar väl till facebook så man vet när du nybloggat

2011-09-27 @ 11:17:38
Postat av: Mia

Men åååhhh, nu har ni kommit iväg, så underbart för er! Och du...jag hänger med! L

2011-09-27 @ 21:44:50
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag var där när jag var 14, minns inte mycket, men vill gärna åka tillbaka någon gång. Dessutom är jag helt insnöad på öar, så det skulle passa mig/oss väldigt bra. Det du visar och berättar, gör att det lockar ännu mera!

2011-09-30 @ 23:21:02
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0