Krakow !

Från måndag till fredag var vi i Krakow...

En mycket angenäm, inspirerande och depremerande upplevelse


Jag har mkt att visa , och mkt att berätta och det kommer att ta några inlägg

Tror jag börjar med det deprimerande....

Aushwitz och Birkenau


De Polska koncentrationslägren som hade ihjäl över 1 1/2 miljoner judar




I Auschwitz möts vi av de välkända orden

" Arbeit macht frei "

Friheten i detta fall blev döden...



Prickarna visar från vilka länder fångar kom till Auschwitz...Känns som alla utom Sverige !



Rester av liv som en gång var....kläder, leksaker, resväskor, skor skor miljontals skor



glasögon



proteser



Av kvinnornas hår gjordes tyg som man sydde kläder till soldaterna



Auschwitz där det administrativa sköttes och där tortyr, massavrättningar och plågsamma medicinska försök gjordes



inne på denna gård arkubuserades 100000 tals fångar med ett skott i bakhuvudet...orkade knappt gå in på den gården



sovplatser för kvinnorna som var kvar i lägret ...det flesta kvinnor gasades ihjäl på en gång dom kom till lägret...men dom som blev kvar för att arbeta..fick sova så här. Dom som låg längst ner fick ligga i lera och råttorna sprang över dom.

Det var ingen värme och det regnade in



Så här uträttade man sina behov...på tid. Oftast bara några sekunder fick man på sig



Hit till stoppet i Birkenaou kom man med boskapsvagnar



Man lastade in massor i dessa vagnar och många var redan döda när man kom fram...

När man klev ur vagnarna stod här en läkare och delade upp...Arbetsdugliga män till höger.
Kvinnor , barn, gamla , handikappade, svaga till vänster
...




Till gaskammrarna




Vi gick den vägen

" The death road" med tunga steg







När Tyskarna insåg att man var på väg att förlora brändes massor av baracker och en del gaskammare, och kvar står bara skorstenar





Här slängdes askan av de som bränts...och här har man rest ett antal minnesstenar över de döda för att på något vis hedra alla dom som gick åt i dessa ohyggligheter




Varje land som hade fångar som mördats här har också stenar med denna text på...


Vi blev väldigt tagna och berörda denna vackra dag som det trots allt var...jag kan inte på något vis återge det fruktansvärda som vi delgavs....och orkar inte ens tänka på en del som berättades, men jag är ändå glad att jag tog mod till mig att se...


MÅTTE VI ALDRIG ALDRIG GLÖMMA !



mera inlägg från den vackra staden Krakow kommer...



Kommentarer
Postat av: Emma

Jag vill åka dit!! Efter Anne Frank-huset/museumet som också var hemskt men inte alls i jämförelse som det ni sett, så kände jag att jag vill se detta också. Som du säger, måtte vi aldrig glömma!

Det fanns ett "judemuseum" i Amsterdam också, men vi orkade inte med det efter Anne Frank.

Det är så himla oförståerligt att allt detta kunde hända!

2012-05-13 @ 02:03:42
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Anita

Med tanka på vad som händer i världen och Europa så borde alla åka till Auschvitz och se....



Tack för att du delar med dig

2012-05-13 @ 02:19:33
Postat av: Gudrun

Jag vet hur det känns inombords efter att besökt koncentrationslägret, man saknar ord. Som gu skriver , måtte vi aldrig glömma.

2012-05-13 @ 09:19:29
Postat av: Anonym

Oj! Det var tungt att se...

2012-05-13 @ 16:11:49
Postat av: Paula i pörtet

Jag har läst många biografier och beskrivningar om lägren så jag är ganska väl insatt i ämnet. Jag tycker många fler ungdomar borde beredas möjlighet att besöka lägren, för de äldre minns nog...men de unga börjar förneka att detta någonsin hänt!

Följer gärna runt i Krakow tillsammans med dig, nu har du avklarat det värsta besöksmålet..

Kram

2012-05-13 @ 16:22:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anonym

vilken resa!otroligt gripande måste det ha varit och det är så fruktansvärt det som hände, massor av kramar till dej

2012-05-13 @ 19:29:38
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Tina

Vi var där för ett par år sedan, och jag kännde just som du.



Så obegripligt att ta in .



Ser fram emot flera bilder. Vi var där på hösten och det var ganska kallt, men ni verkar ju ha haft toppenväder



Stor kram fina du

2012-05-13 @ 22:19:01
Postat av: Tina

Vi var där för ett par år sedan, och jag kännde just som du.



Så obegripligt att ta in .



Ser fram emot flera bilder. Vi var där på hösten och det var ganska kallt, men ni verkar ju ha haft toppenväder



Stor kram fina du

2012-05-13 @ 22:19:36
Postat av: Tina

Vi var där för ett par år sedan, och jag kännde just som du.



Så obegripligt att ta in .



Ser fram emot flera bilder. Vi var där på hösten och det var ganska kallt, men ni verkar ju ha haft toppenväder



Stor kram fina du

2012-05-13 @ 22:20:23
Postat av: Inger

Jag finner inga ord,..HEMSKT!!!

Sedan säger en del att detta inte har hänt..

Det borde undervisas i det i skolorna mera..

För detta bör vi aldrig glömma, som sagt.

Hoppas att du har återhämtat dig,,kan tro det tog ett tag...kramen..

2012-05-13 @ 22:24:22
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Helga

Åh, det är ju så hemskt! Intressant att få se dina bilder. Jag har aldrig varit vid ett koncentrationsläger. Däremot har jag bott granne med en man som suttit i ett. Han hade inbrända siffror på armen.

2012-05-14 @ 13:24:48
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Alba

Fasansfulla bilder som måste visas. Om och om igen för att vi aldrig ska glömma.



Och fortsätta att kämpa för det som är rätt och riktigt.



Alltid.



2012-05-15 @ 17:08:37
URL: http://absolutalba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0